Labels

photo (19) cerita (8) paradigm (7) sekolah (6) birthday (5) dream (5) heart (5) teaching (5) video (5) TESL (4) amad (4) expressing thoughts (4) Trust (3) art (3) family (3) feeling (3) friendship (3) love (3) practicum (3) aku (2) alam ghaib (2) best (2) dugaan (2) friend (2) hantu (2) inggeris (2) islam (2) islamhood (2) knowledge (2) melaka (2) poem (2) Asam pedas (1) Momo (1) assignments (1) bung (1) bus (1) food (1) holiday (1) kan best (1) konvo (1) plan (1) senarai semak (1) serindit (1) spiders (1) terengganu (1)

Tuesday, December 9, 2008

eidul adha di Kota Bharu...

8hb December 2008.
630 pagi. ahmad, adik bongsu aku, 6 tahun, bangun untuk ke toilet. aku tengok jam, alamak, dah lewat ni. Subuh! dah la hari raya! sekarang ni total members dalam rumah aku adalah 11 orang. isk. sempat ke nak bersiap.

8 pagi. semua bergegas ke masjid telipot untuk solat sunat hari raya aidiladha.
aku? masih menunggu yang lain bersiap. agak jarang boleh bersiap awal. hehe
815 pagi. sempat ke masjid dan bersolat di tingkat atas walau aku tengok sudah ramai yang bertindak memilih untuk solat di bawah khemah.

9 pagi.
tiba di rumah. dan breakfast. makan roti goreng, adik aku anis yang sediakan. yummy!
dan 1030pagi, tiba di rumah pak saudara aku, PokSuMey di Ketereh, Kota Bharu, Kelate.
makan lagi. haha. bihun, pulut pagi dan tapai. best!

kul 12tghari. my relatives yang lebih kurang 14 keluarga, berkumpul untuk upacara korban. kali ini, 2 ekor lembu. dan proses penyembelihan, pelapahan, pemasakan, pemakanan bermula. 3 petang, persiapan hidangan sedia. menu kali ini, Singgang Daging, Daging Goreng dan Sayur Goreng. dan semasa proses pelapahan, pembakaran daging tersebut juga diadakan.

sangat best! BBQ in process. dan selepas membahagi-bahagikan daging2 tersebut mengikut 7 bahagian masing-masing, Lembu 1 memberikan 5kg each bahagian dan Lembu 2 memberikan 6.5kg each.

sambil bincang2 dan bersedia untuk akad korban kerana Allah..

antara yang hadir...



abang aku usik ahmad..


buang kulit...


proses pelapahan...



sempat lagi posing adik2 aku ni..

kali ini, raya haji adalah best seperti yang sebelumnya. kita semua enjoy!! hehe sangat meriah dan menyeronokkan. i like! ngee sungguh meriahh..

p/s: aku update ni pun, xsempat nak bebel panjang, sebab hari ni nak gerak ke Pengkalan Kubor untuk shopping dan ke Tumpat untuk ke majlis Aqiqah anak sepupuku. huhu =)

4 comments:

Hajime said...

ah!
lame dah gue tka ngk lembu kene sembelih...

indah-chan said...

huhu. meh le klantan.. berlambak kat sini. alomost every family perform korban. huhu

Darkkadabra said...

raya baru nie wa tak raya.
raya lepas wa tido time sebelih.
raya 2 lepas, wa tukang lapah.

indah-chan said...

haha. knp makin kurang aktiviti raya kamu?