Labels

photo (19) cerita (8) paradigm (7) sekolah (6) birthday (5) dream (5) heart (5) teaching (5) video (5) TESL (4) amad (4) expressing thoughts (4) Trust (3) art (3) family (3) feeling (3) friendship (3) love (3) practicum (3) aku (2) alam ghaib (2) best (2) dugaan (2) friend (2) hantu (2) inggeris (2) islam (2) islamhood (2) knowledge (2) melaka (2) poem (2) Asam pedas (1) Momo (1) assignments (1) bung (1) bus (1) food (1) holiday (1) kan best (1) konvo (1) plan (1) senarai semak (1) serindit (1) spiders (1) terengganu (1)

Friday, January 29, 2010

mati itu pasti.. kubur macamane?



Sedang aku melalui laluan sempit itu, aku terlihat petak-petak garis yang bersegi empat tepat, dicucuk kayu kuning merah sebagai penanda. Terus aku teringatkan benda yang sama di kawasan perkuburan di depan Bukit China di Melaka. cuma bezanya, di sana, kayu penanda dan benang putih digunakan.

Aku : weh, anis. aku nak pilih yang bawah pokok wei, nampak cam sejuk je kawasan Telipot ni. tapi tak tahu nak kaler mende, kuning ke merah? dua-dua aku suka..

Anis : pilih? weh sedara mara semo tanam kat Tumpat la.

Aku : taknak ah kubur kat Tumpat, panas. direct sunlight. sini ada pokok besar.

Anis: mung gilo! sama je kubur mana-mana. gilo! %@^%*@&Q^#WQ*^

Aku: ahahahaha. ye la weh. mase aku g Sibu last week, abg wan tu pusing 3 ke 4 kali dekat kedai coffin orang cina and christian. dia cakap, those coffins tu ada yang cost up to RM3k. and ada yang well-equiped with battery wired air conditioner.. sejuk and cool tuu.. yela.. nak queue nek atas langit, takut body panas duk tdo dalam coffin tu kan.. tp paling lama boleh tahan 2 hari. may be nak suh body adjust to the comfy yet narrow room tu kot. lepas 2 hari, pandai-pandai la nak mati.. :P

Anis: mengom!

Selang 3 minggu, dalam perjalanan balik dari Pantai Geting sebelah Pantai Sri Tujoh, Tumpat.



(Jangan tertipu, ni gambar hiasan. tapi kawasan perkuburan yang kat Geting tu hebat sangat, di lereng bukit kecil, bersebelahan tasik dan diseberang jalan, terus ada ombak menghempas pantai..)

Aku : Weh lok Mok, acu kelih kawasan sini ni, comey laa.. berangin molek. doh la dekat gilo nge pantai. pado kat Tumpat tu, panah ceng ceng.

Mok : sedak nih sinih. berangin, jolo doh. pah bakpo?

Aku : Ore nok kubur sini ah. comey, sejuk, berangin, pah boleh dengar ombak menghempas pantai. nampak tenang jahh..

Mok: ho la deh. mugo nati puah-puah (bosan) boleh lepak kat pantai deh?

Aku : ahahahaha. betul. best tuuu..

entah apa la yang dalam kepala otak aku ni.

apa-apa pun, semua nya terletak pada amal kita. banyakkan bertaubat dan berastaghfirullah. kalo kita ikhlas beramal dan elak kemungkaran, nescaya Alquran berupa bidadari/a yang bercahaya akan menemani kita yang seorang diri dalam tanah tu nanti sesampainya Hari Kebangkitan. Sesungguhnya, ingatlah.. mati itu pasti.

live your life wisely, and time wait for no man. kun fayakun.. tetapkan hati kepadaNya.

No comments: